Annonse
Postnord-ombud: - Har aldri sett slike før - Samfunnsmagasinet
Høgreleiaren legitimerer offentlige overgrep
mandag 25. juni 2018
En ganske opplysende lederartikkel
onsdag 27. juni 2018
Show all

Postnord-ombud: – Har aldri sett slike før

Publisert 25.6.2018
Av Jan Hansen, ansvarlig redaktør
Foto: Sfm.no

Man skulle forvente at et så stort firma som Postnord, også lærer sitt personale eller ombud om noe så enkelt som postens internasjonale svarkuponger, slike som kan byttes inn mot vanlig porto. Ikke en eneste en av dem som jobber i Konsum i Strömstad (som er ombud for Postnord), hadde noen gang sett slike kuponger som avbildet nedenfor. De to kupongene som sfm.no hadde med seg ble nektet mottatt. Sfm.no spurte om årsaken til at de ikke kjente til slike kuponger. Da lød et av svarene som følger: ”Det inngår inte i vår utbildning”.

Kupongene som Postnord-ombudet ikke hadde sett før. Foto: sfm.no
(Saken fortsetter under bildet)



Internasjonale svarkuponger har vært i bruk i mange tiår. Pensjonert avdelingsleder Sigmund Stigen i Bergen, som var ansatt i Posten siden 1962, bekrefter overfor sfm.no at slike kuponger har vært i bruk like lenge som han jobbet der. Kupongene ble uansett nektet mottatt hos Postnord sitt ombud i Strömstad, en by med titusener av internasjonale besøkende hele året. Det ble til at sfm.no fikk betale SEK 21,- i porto. 

Samfunnsmagasinet tok så kontakt med presseavdelingen i Postnord, bl.a. for å få bekreftet det personale hos deres ombud i Strömstad hadde hevdet så skråsikkert. Postnords teamsjef Vanessa Bylander skrev derimot følgende i en e-post.

Vi siterer: ”En internationell svarskupong är en kupong som kan lösas in mot ett frimärke eller flera frimärken motsvarande lägsta brevporto till ett annat medlemsland inom Världspostunionen. En internationell svarskupong har en sista giltighetsdag och kan lösas in i samtliga medlemsländer. Jag vill härmed bekräfta att det går bra att lämna in internationella svarskuponger hos våra postombud. Jag ber om ursäkt över att du fick felaktigt information från ombudet. Jag har nu varit i kontakt med ombudet som är medvetna om hur de ska hantera dessa kuponger”. Sitat slutt.

Sfm.no håper at man neste gang slipper slike ubehageligheter grunnet enkeltes påstander, og som siden viste seg å ikke være riktig likevel.