Før IFA: Ultra HD og OLED tar over TV-markedet i Norge

Publisert 29.8.2017

Kilde: Cision Wire
Foto: Philips

Mer enn to tredjedeler av TV-apparatene som selges i Norge, er nå med Ultra HD. Samtidig forventes en fordobling av salget av OLED-TV sammenlignet med 2016. Dette viser stadig høyere krav til bildekvalitet hos dagens TV-kjøpere. Neste uke starter IFA-messen i Berlin, der TV-produsentene vil presentere høstens kommende produkter.

I løpet av sommeren har andelen solgte TV-apparater i Norge med Ultra HD utgjort over to tredjedeler, og nådde i juli opp i 67 prosent. Dette er en kraftig økning fra samme periode i fjor, da andelen med UHD var 47 prosent.

«Overgangen fra Full HD til Ultra HD går veldig raskt og avhenger av at forbrukerne ser at de kan få en bedre TV-opplevelse med bedre oppløsning», sier Henrik Kyhl, adm. dir. for Norden hos Philips TV Norden.

Philips TV ser at oppløsningen er viktig, men mener samtidig at det forbrukerne egentlig etterspør, er en bedre TV-opplevelse.

«Vi har vår Ambilight-teknikk, som ved hjelp av farge og lys på veggen bak TV-apparatet skaper en følelse av et bilde utenfor skjermens rammer, løfter opplevelsen samtidig som det er mer avslappende for øynene», sier Henrik Kyhl.

Ved siden av UHD er OLED årets store trend. I løpet av 2017 forventes det ifølge TP Vision at det blir solgt mer enn dobbelt så mange OLED-apparater i Norge som i løpet 2016.

«Den som leter etter en riktig bra TV, ser at OLED utgjør stor forskjell – OLED er fremtidens skjermer. Nordiske forbrukere er veldig kunnskapsrike, og mange er raske til å ta i bruk ny teknikk når de ser at den faktisk er bedre», sier Henrik Kyhl.

Selskapets siste UHD OLED-modell med Ambilight, 55POS9002, kom nylig ut på markedet i Norge.