Annonse
I strupen på norske bilavgifter - Samfunnsmagasinet
Milliardtap for flere av verdens flyselskaper
torsdag 5. november 2020
Serie: Ansvar først og sist. 5 av 10
fredag 6. november 2020
Show all

I strupen på norske bilavgifter

Publisert 5.11.2020
Foto: Colourbox

Det er med stor glede jeg leser at Fremskrittspartiet (FRP) vil gå i strupen på bilavgiftene. Når det nå er slik, at alle biler – unntatt veteranbiler før et visst årstall – skal gjennomgå EU-kontroll hvert 2. år, burde bilavgifter og bilrelaterte bestemmelser være i Norge som i EU, eller i det minste som i Sverige.

La meg vise et par eksempler på Ola Dunk-bestemmelser: Dersom en familie ønsker seg en stor firehjuls-trekker, som f.eks. Toyota Landcruiser, eller Mercedes Geländewagen e.l., så er disse bilene egentlig beregnet på 5 personer. Som nye biler koster de ca. 700.000.- levert på kaia i Oslo. Hvis kunden vil slippe å betale 600.000.- ekstra for å få bruke baksetet i bilen, blir baksetet tatt ut, pakket i plast, og bilen får grønne skilt. Varebil – kun 2 personer framme i bilen. Dette er et eksempel på norsk idioti på det verste fra myndighetenes side. Setet er en del av bilen, men ikke søren om du skal få bruke det! Familien må derfor kanskje ha en ekstra personbil i tillegg. Helt høl i hue! Håper FRP kan få bort denne straffe-avgiften for dem som trenger en slik bil til å dekke sine behov! Eneste land i verden med en så syk avgift!

Mht. diesel- og bensinbiler: Moderne biler av disse kategorier har nå etter hvert så lave utslipp, at det har mikroskopisk effekt på klima. Dessuten: Det er slike biler folk trenger og vil ha! De må ikke avgiftsbelegges på en urettferdig måte i forhold til el-biler, som faktisk forurenser 3 ganger så mye – spesielt under produksjonen av batteriene. Og «fossilbiler» trenger vi i mange år fremover!

Så har vi neste eksempel, som bilfolk i Tyskland ler seg skakke av. Du har en varebil med kun seter framme. Du vil bygge den om til 5-seter kombi. Ja vel, men da må nytt baksete være skikkelig fastskrudd, og så må du bygge en skillevegg mellom varerom og bakseterygg. Den må være så solid, at en kontrollør kan kaste seg mot den, uten at veggen løsner eller skades. Og så må det være minst 1,70 meter fra skilleveggen til innerste punkt på bakdøren! I Tyskland kan baksetet være festet rett innenfor bakdøren i en varebil, så har du danseplass og plass til barnevogn o.l. mellom seteradene. Bare alt festes ordentlig, kan bileier selv bestemme hvor baksetet skal monteres! Ikke rart de ler av oss!

Norsk olje- og gassproduksjon må bare fortsette! Og pumpeprisene i Norge kan – uten nasjonalt tap – settes ned med flere kroner pr. liter som normalordning. Og kampen mot bompenger, veiprising og annen form for tvangs-melking må FRP bare intensivere! Med norsk topografi og spredt bosetting, må ikke borgerne straffes for å bruke sin bil til egen transport!

Terje Haugom, samfunnsdebattant.