Annonse
Hva er galt med reklame? - Samfunnsmagasinet
Apropos kommune og fylkestingsvalget
fredag 13. september 2019
Vis respekt for politiske motstandere
mandag 16. september 2019
Show all

Hva er galt med reklame?

Publisert 16.9.2019
Foto: Bergens Sporveis arkiv

Diskusjonen om reklame rundt om i Bergen sentrum blusser opp med (u)jevne mellomrom. Noe av det siste det gjaldt var vel spørsmålet om reklame i busskur og på busser/bybane. Der er tydeligvis en hard kjerne på venstresiden som av prinsipp hater reklame. Er det minnene fra triste bygater i det gamle kommunistiske Øst-Europa som skal holdes i hevd?

Vi som har noen år på baken, husker svært godt når sporveisbussene hadde flott reklame både utvendig og inni, – trikkene hadde det bare inni. Reklamen var pent utført, og var derfor langt fra skjemmende. Snarere tvert imot. Det samme gjaldt busskurene – bl.a. med den flotte «Ta en Tenor mens De venter»-pastill-esken på taket. Og langs taksidene på bussene var der fin og diskret reklame for bl.a. «Sigurd Døsvig – ett minutt fra Torget», – «Hold Dem til Wallendahl»,- og ikke minst velkjente «Alle linjer fører til Stender». Mange flere kunne nevnes. Der sto nydelige fargeglade sopp-formete reklamesøyler på refugene for trikkestoppen i Småstrandgaten – med indirekte belysning over Bergens Kulcompagni.

Reklame betyr penger – inntekter, og det betyr også bedre salgsmuligheter for de produktene det gjelder. Altså gode grunner til reklame for begge parter – både produsenter, forhandlere og for dem om leier ut reklameplass.

Jeg husker de mange flotte lys-reklamene som fantes på hustak og fasader fra Torget og oppover mot Torgalmenningen og i andre områder i sentrum. Harbitz-bygget hadde lys-reklame for Victor Müller brendsel, og diverse byggevarer,- Kløverhuset hadde en flott lysende grønn firkløver på taket, og videre utover Strandkaien lyste neon-skiltene opp.   Det samme gjorde de langs Rasmus Meyers Allè hvor bl.a. lysskiltet PHILIPS speilet seg i Lille Lungegårdsvann, og Radionette speilet seg i Vågen. På bygningstakene langs Torget var der store elegante lysreklamer for Regna kassa-apparater for Jørgen S. Lien, kopimaskiner, Philips og Radionette og annet. Mange flere kunne ramses opp. Mange vil nok også huske tegneren Audun Hetland’s lysende Pedek-figur på tak-hjørnet til Svane-apoteket – reklame for Petersen & Dekke undertøy.

Og ingen vil vel i dag si at den lysende gamle klassiske Bergens Tidende logoen på taket på Olav V’s plass skjemmer?! Den er blitt et landemerke i Bergen for minst en generasjon siden. Den lyser opp hele gatebildet.

Jeg har vært minst 10 ganger på Times Square i New York og ditto på Randolph Street i Chicago, og betraktet «lys-showet» av reklameskilter der for alt mulig og i alle dimensjoner. Det er selvsagt ikke noe slikt overdådig som ville passe i Bergen, men god reklame – også utendørs – kan faktisk også være underholdende. Og som sagt – ikke minst god butikk!

Politikerne bør nå ta skritt for å tillate mer reklame omkring i sentrum – unntatt på Bryggen, selvsagt. Så får dem som tilsynelatende ønsker et klassisk øst-Europeisk sentrumspreg fra kommunisttiden bare fortsette å jamre. Frisk opp sentrum – la oss få flotte lysende neon-skilt på fasader og tak igjen til manges nytte og glede! Reklame hører til – og pynter ofte opp i store byer – og Bergen er jo stor etter norske forhold.

Wilfred Høsteland