Annonse
Honnør til Stortinget for Nord-Norge banen - Samfunnsmagasinet
Tilsvar til Svein Otto Nilsens artikkel
fredag 23. april 2021
Avisenes hellige kuer?
fredag 23. april 2021
Show all

Honnør til Stortinget for Nord-Norge banen

Historisk bilde fra Fauske stasjon sommeren 1979. Herfra går linjen vestover til Bodø. Mange ønsker seg jernbane til både Tromsø og Kirkenes. Foto: Jan Hansen sfm.no.

Publisert 23.4.2021
Arkifoto: Sfm.no

Ja, nå er det lenge siden jeg har skrevet noe om Nord Norgebanen. Det var på 90 tallet. Jeg tok også og hudflettet de da sittende Stortingspolitikere om manglende styring og isolering av Nord Norge, med også veger, som minner mer om gjørmehull enn veger. Ja nå er det vedtaket i Stortinget gjort at banen skal bygges. Nå behøves ikke noen ny vurdering med trase valg, o.s.v. Det er noe de skulle ha klart å finne ut av på 30 år.

Jeg tror dette er første gangen at noe Storting har overkjørt en regjering. Da virker det som at det allikevel er håp for Norge. Jeg hadde håpet at jeg skulle få sjansen til å reise med tog fra Oslo til Tromsø og Stockholm til Tromsø, med togbytte av tog i Narvik. Denne Samferdselsministeren kritiserer Stortinget hva de gjorde. Egentlig burde Hareide finne seg noe annet å gjøre enn å være politiker. Han skulle i vertfall ikke ha noe med samferdsel å gjøre. Han som er villig til å ofre bergensere og turister som skal til Bergen og i stedet skal gjøre Norge fergefri ved å bygge bruer og undersjøiske tuneller.

Hareide sier at det vil bli dyrt. Selvfølgelig blir det dyrt. Det hadde vært mye billigere om de hadde bygd den for 30 år siden. Da hadde jeg hatt sjansen til å være med på første turen fra Oslo. Det får jeg nok ikke gleden av å være med på. Jeg får nok observert det i en annen dimensjon. Jeg holdt på å spørre meg selv om det er bare idioter i styre og stell i Norge, nei det var ett dumt spørsmål. Sannheten taler sitt klare språk. Det er ikke bare mennesker som kan bruke toget. Toget kan brukes til å frakte gods også. Ett godstog rommer mer enn 10 vogntog, altså vegene blir spart, om det i det hele tatt er veger igjen i nord Norge. Trafikksikkerheten økes, mindre ulykker. Altså færre skadet i trafikken. Som jeg har skrevet før, så er det bevist fra andre steder i verden at der toget kommer, dit flyttet også folk og det vil skje her også. Færre skadet i trafikken er jo en gevinst i seg selv.

De snakket om at landet skulle samles til ett rike, men landet slutter ikke i Tromsø, men Kirkenes. Så Nord Norge banen må forlenges helt til Kirkenes og få banen også inn i Russland, at man teoretisk kan reise med jernbane fra Oslo helt til Kina og da også til Hong Kong, men det er kanskje ikke interessent nok. Jeg tror at russerne ville bygge banen videre til Murmansk. Finnmarkingene er kanskje ikke verd for politikerne å tenke på. Om disse politikerne slutter med å sende penger uti verden og at Norge brukte penger til å oppruste vegene, jernbanen og sørge for at landet hadde det som trengtes når det gjaldt jernbane og busstransport til nærmeste stasjon til togavgang.

Jeg gjentar meg selv. Etter Grunnlovens § 49 skal det en folkeavstemning om pengebruken, men jeg tror bygging av Nord Norge banen hadde fått mulig 80 % av stemmene, kanskje mer. Hvor mange % hadde man fått ved å gi bort penger, ikke mange % i vertfall. Så nå vil jeg gi for første gang honnør til Stortinget for å ha overkjørt en helt ubrukelig regjering. 

Hans Bauge 
Samfunnskritiker