ANNONSE OM OSS SKRIV TIL OSS ST�TT OSS MENINGER SERIER S�K
 P� Internett siden 1.1.1998

Et tverrpolitisk fritt og partiuavhengig magasin for allmenn journalistikk.

Oppdateres for tiden sporadisk.  Redaksjonen   

Hvor mye skal de bl�bl� rive ned?
Vi som �nsket oss en ny regjering ved siste valg hadde store forventninger etter en temmelig overtrett r�dgr�nn regjering.  Men vi ble skuffet � til og med etter kort tid!

Bergen 31.5.2016

Av Wilfred H�steland

Det har nemlig vist seg at n�r dagens regjering � og da selvsagt spesielt H�yre � snakker om en eller annen reform,  da kan man helt klart oversette det begrepet med destruksjon eller rett og slett �deleggelse.  N� har vi etter hvert f�tt en viss oversikt over hva H�yre�s s�kalte reformer betyr i praksis.  Vi har eksempler som politireformen, kommunereformen, sykehusreformen, - og noe man vel kan kalle fylkesreformen, etc. � som samtlige har vist seg � bryte ned eksisterende verdier.  Folk flest vil rett og slett ikke ha det, og de involverte �nsker stort sett heller ikke slike �reformer�.  Og n� begynner de ogs� � fikle med NSB og vil konkurranseutsette dette solide selskapet.  Tilsvarende eksperimenter rundt om i verden har aldri v�rt vellykket!  Det burde ogs� H�yre/FrP vite.  Alts� en s�kalt jernbanereform (les �deleggelse!)  S� kommer likevel flyseteavgiften som vil �delegge en del av grunnlaget for innlandsflygingen og som kan f�re til at Rygge flyplass nedlegges.  (Plastposeavgiften ble skrinlagt � forel�pig.)  Man kan alts� erfaringsmessig ikke stole det minste p� den sittende regjeringen. Man vet aldri hvilke krumspring den gj�r � hvilke kuvendinger den foretar mot sine egne programmer og mot sine egne velgere!

S� har vi noen av de bl�bl�s andre kjepphester som f.eks. � frigi sn�scooterkj�ring i stor grad, � sette opp fartsgrensen en del steder til 110 km/t, delvis �deleggelse/svekkelse av arbeidsmilj�loven og s�ndags�pne butikker, for � nevne noe.  Respekten for de involverte er lik null.

La oss ogs� ta med et H�yre-stunt i Bergen:  Det gjelder godsterminalen.  For flere �r siden ble Espelandsomr�det forkastet av Jernbaneverket.  AP og KrF vil ha den i Hordnesskogen,- FrP p� Flesland, og H�yre vil rasere 100 boliger og landets siste trikotasjefabrikk Janus � en bedrift som gj�r det sv�rt godt, og hvis mange ansatte bor i n�romr�det.  Her �yner vi jo selvsagt Martin Smith Sivertsen & Co�s agenda overfor sine partifeller i Fana,- �vi skal gj�re hva vi kan for � f� planene bort fra Fana � fra et av kaksebydelens utallige turomr�der � og over p� et omr�de hvor H�yre ikke akkurat har de fleste velgerne!  Skitt i 100 hjem, en fabrikk, byens eneste lakseelv og byens eneste fredete museumsjernbane!�  Men vi anser likevel dette H�yre-utspillet for � v�re et tomt slag ut i luften n�.  Hvis den eksisterende terminalen som n� skal p�kostes 750 millioner kroner i tilfelle skal flyttes, st�r Hordnesskogen der uten en eneste bolig, og turomr�der er der sv�rt rikelig av b�de i Fana og andre bydeler!  S� det f�r fiffen bare finne seg i!

Konklusjon: H�yre er i s�rdeleshet et kaldt, kynisk og hensynl�st parti som ikke tar fem �re for � g� b�de p� tvers og midt i mot folks �nsker og interesser. Om de �delegger for andre enn dem i sine kjerneomr�der, betyr det absolutt ikke noe for dem!  Det er pengene som r�der!

Det n�rmer seg etter hvert et nytt valg.  Det prim�re m�let b�r v�re � hindre en ny bl�bl� regjering.  Dilemmaet er jo at det dessverre st�r mellom bl�bl�tt eller r�dgr�nt � alts� mellom pest og kolera.  Men n� b�r flere etter hvert bli oppmerksom p� utmerkete sm�partier som etter hvert b�r f� den n�dvendige st�tte for � f� muligheten til � pr�ve seg med sine sv�rt gode programmer!  Jeg er ikke medlem av noe parti, og vil heller ikke bli det, men jeg tenker bl.a. p� Moderatene.  Vi b�r gi dem en sjanse � b�de lokalt og nasjonalt!
 

Samfunnsmagasinet har ikke ansvar for innhold p�
eksterne nettsider som det lenkes til.
E-post: [email protected]

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
1998 � 2016 Samfunnsmagasinet (www.sfm.no)
Ansvarlig redakt�r: Jan Hansen.