Annonse
Bankene er bl.a. Forbrukerrådets hellige ku! - Samfunnsmagasinet

Bankene er bl.a. Forbrukerrådets hellige ku!

Publisert 6.6.2017

Av Wilfred Høsteland
Illus.foto: JH Media

Hver gang norske banker – og i særdeleshet gebyrbanken fremfor alle, DNB, – kommer med nye gebyrer – uansett hvor urimelige de er, ser det ut til at Forbrukerrådet bare trekker på skuldrene. Bankene kan tilsynelatende gjøre hva de vil, mens private firmaer som i blant tilbyr en liten ekstra ting gratis ved kjøp – blir anmeldt for å gjøre noe ulovlig. Bankene er en hellig ku for både Forbrukerrådet og andre offentlige myndigheter. Ingen tør si dem i mot – ingen tør gripe inn overfor f.eks. DNB. Nå skjer der heldigvis noe i forb. med et større påstått lureri DNB skal ha foretatt seg overfor et stort antall kunder. Får håpe de i hvert fall får seg en solid smekk der da!

Med en dessverre ødelagt Postbank – oppslukt av DNB-uhyret – har posttjenestene si stor grad havnet over i Post i butikk. Denne løsningen har hele tiden vært svært mangelfull, i og med at disse «butikkbankene» ikke kan ordne alt som et rent postkontor kan. Og for en tid siden innførte DNB også 20 kroner i gebyr når bankens kunder vil ta ut noen kroner i post i butikk. Det skal angivelig være en avgiftsbelagt tjeneste. Hvem er det som utfører den tjenesten? Det er butikkens ansatte som har sin faste lønn for bl.a. å betjene bankkundene. De 20 kronene som avkreves av DNB hver gang lønner ingen – men går rett i DNB’s fra før av fete «gebyrkasse»!

Men folk bør være oppmerksom på butikkenes velvillighet m.h.t. å få ta ut begrensete beløp man i blant har behov for å ta ut – fra butikkens egen kasse – ganske enkelt ved å trekke det fra på kundens kredittkort i tillegg til kundens varekjøp samtidig. Det skulle ikke forundre meg om DNB fant på et påskudd til å ta gebyr for det også, for husk at det helt usannsynlige kan være svært sannsynlig for DNB! Forbrukerrådet bør etter hvert innse at bankene også behandler folk – sine egne kunder – simpelt og dårlig bl.a. ved alskens gebyrer, og dermed må Forbrukerrådet kunne si stopp! Eller har Forbrukerrådet en eller annen hemmelig og finurlig avtale med DNB om å lukke øyner og ører når DNB finner på nye måter å presse noen kroner ut av sine kunder på? Jeg bare spør – og det gjør nok flere en meg!